Böckerna som jag använder

När jag letar efter mönster på olika band, bälten och skoband så är det de två böckerna på bilden som jag brukar kolla i. Den till vänster, the Art of Simple Band Weaving, innehåller en massa mönster för band som är enkla att väva. Den är väldigt bra om man nyss har startat med bandvävning eller, som jag, letar efter något enklare att väva efter ha vävt nåt mer komplicerat.
 
Den högra boken, Ave, bátte ja vuoddaga, letar jag i när jag är ute efter mönster på lissto, bälten till kolten eller skoband. Det är alltså lulesamiska mönster från Jokkmokk i den boken, vilket man ska vara medveten om och inte bara väva för att det är snygga band. Jag tycker att man åtminstone ska ha lite koll på olika färgers och mönsters kulturella betydelse innan man börjar använda mönster från den eller andra samiska vävböcker.
Band Bandvävning Böcker Jokkmokk Kvinnoskoband Lissto Lulesamiska skoband Lulesamiskt Samiska band Samiskt hantverk Skoband Skobandsläggning
2 kommentarer
Anonym

Jag tycker det är svårt det där med färger och mönster. Många, liksom jag, har ingen som kan berätta för mig hur det varit i släkten eftersom det hoppats över flera generationer. 😒 känns så trist om jag liksom inte ’får’ väva och använda samiska band som jag tycker om eller sy en kolt till mina barn för att mina förfäder blev förtryckta, och då dör ju kulturen och duodji ännu mer. Har funderat om jag får lov att forma min egen familjekultur med det jag skapar, liksom börja om. Det är så annorlunda nu också med att man kan läsa vilken by nån kommer ifrån tex, när vi är mer utspridda. Då kanske man själv bor nån helt annanstans men så ’ska’ man ha band från en annan by där ens förfäder fyra generationer tillbaka kom ifrån.
Vad tänker du?

Jag har dock för mig att några vänner från Tysfjord i Norge har mönster från den där boken 🤔

Anonym

Jag tycker det är svårt det där med färger och mönster. Många, liksom jag, har ingen som kan berätta för mig hur det varit i släkten eftersom det hoppats över flera generationer. 😒 känns så trist om jag liksom inte ’får’ väva och använda samiska band som jag tycker om eller sy en kolt till mina barn för att mina förfäder blev förtryckta, och då dör ju kulturen och duodji ännu mer. Har funderat om jag får lov att forma min egen familjekultur med det jag skapar, liksom börja om. Det är så annorlunda nu också med att man kan läsa vilken by nån kommer ifrån tex, när vi är mer utspridda. Då kanske man själv bor nån helt annanstans men så ’ska’ man ha band från en annan by där ens förfäder fyra generationer tillbaka kom ifrån.
Vad tänker du?

Jag har dock för mig att några vänner från Tysfjord i Norge har mönster från den där boken 🤔