Mina första försök till vantar

(null)

Till slut så har jag tagit tag i att lära mig sticka vantar. Mitt allra första par blev lovikka-vantarna till vänster i bild, vilka blev mycket bättre än förväntat för att vara första paret. Det kan ju också ha hjälpt att innan jag satte igång med dem så övade jag på slätstickning plus skillnaden i hur man stickar aviga respektive räta maskor. 

Vanten till höger i bilden är däremot mitt första försök till mönsterstickad vante. Efter att jag hade stickat några par lovikka-vantar så kände jag att jag fixade det, och ville börja på att använda flera färger i samma vante. Så jag bestämde mig för att försöka lära mig mönstersticka en bebisvante till att börja med. 

Sagt och gjort, efter att långsamt sticka mig igenom diagrammet i mönsterhäftet så blev resultatet det på bilden. Kan säga att det här var en av de gångerna som mitt huvud känts som att det håller på att sprängas av att det kändes svårare än vad jag trodde

Mönster till lovikka-vantarna på bilden finns här och mönstret till den högra vanten finns här
#lovikkavantar #stickadevantar #förstaförsök #mönsterstickning
1 kommentar
Maja

Hej!
Så fina vävda band du gör,har sökt band för att köpa,men inte hittat nåt,vill inte ha maskingjorda.Tänkte sätta på två knivar som vi har (hantverk) o sen vill jag ha ett band runt handleden...
Så min undran är om du säljer en halvmeter.
Mvh maja

Svar: Det beror nog på vilket mönster du vill ha i så fall. Skriv till mig via Messenger (Kajsa Tuolja heter jag) så kan vi prata mer där.
Kajsa