Varför kostar vantar mindre än en fågelholk?

Tidigare idag så var jag förbi hantverksbutiken här i byn i jakt efter ett par nya vantar (man kan aldrig få för många vantar enligt mig) och nog hittade jag ett par som fick följa med hem. Det var där när jag stod och kollade på nämnda vantar som det slog mig.Varför värderas traditionellt kvinnliga hantverk mindre än traditionellt manliga hantverk? Trots att det krävs skicklighet och kunnande inom alla sorters hantverk för att man ska få fram något vackert och användbart? För enkelhetens skull så använder jag ett par stickade vantar som exempel.
 
De stickade vantarna jag köpte kostade 230 kr, trots de upperbarligen är välgjorda och varma. Plus har tagit tid att göra med material som helt säkert inte var gratis. Så det priset är nästan skamligt lågt för något som jag kommer använda länge. Vilket gör att jag börjar fundera över varför man inte tar mer betalt? Är det en rädsla för att inte få sålt sina alster att man hellre tar ett för lågt pris än att riskera att de förblir osålda? Eller är det kanske för att man tycker att det man har t.e.x stickat är så självklart att man inte tycker att det är värt så speciellt mycket?
 
En sak som nog har haft stor påverkan på priset på just vantar är man numera kan köpa ett maskinstickade, massproducerade vantar på valfri klädbutik för runt hundringen. För varför köpa ett par vantar för runt 500 kr när man kan köpa ett par för en femtedel av priset? Det trots att kvalitén oftast är så mycket bättre hos ett par handstickade vantar än hos ett par som man kan köpa i närmsta klädbutik.
 
Kan en annan sak vara att stickarna själva inte tycker att man har gjort något som är värt att betala skäligt för? Då eftersom man ändå har stickat samtidigt som man t.ex. har tittat på TV eller tvättat kläder? Ja, det hela är nog en rätt svår fråga att besvara. Vad tycker du? Varför får man betala mindre för ett par vantar än för en fågelholk?
Hantverk Prissättning Stickning Vantar
1 kommentar
Linnea Teälskare

Jag tror att massproducerade billiga saker spelar stor roll i detta.

Min man håller på med läderhantverk och han tar numer inte mindre än 400:-/h i arbetskostnad. Han gör då och då saker som att punsla (hamra in ett mönster i lädret) eller att laska (fläta med läderremmar.

Detta tar mycket tid, när han tex punslar måste han ofta först rita mönstret själv, lite likt som tatuerare gör. Men när folk vill ha tex ett hundhalsband så vill dom ändå inte alls betala mer än 100-200:- och då man gör i så liten skala som han gör så kostar materialet mer till och med.

Jag vet inte om jag behöver tillägga att han aldrig genomfört en beställning på hundhalsband än för att kunden alltid backar.

Sen så spelar ju såklart det in att vantar är "kvinnogöra" min man skulle nog knappt ens kunnat ta 100:-/h om han hade stickat vantar istället

Svar: Det har du nog rätt i, och det är lite sorgligt att folk inte vet vilket hantverk det egentligen är.
Kajsa